Heb jij een vitamine D tekort? Grote kans van wel…

Uit recent onderzoek blijkt dat bijna 60% van alle Nederlanders een vitamine D tekort heeft. Als je kijkt naar wat je lichaam daadwerkelijk nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren ligt de waarde veel hoger dan de waarde die ze bij de huisarts en dit onderzoek hanteren. Experts op dit gebied zeggen dat je voor een goede vitamine D voorziening minimaal op 75 nmol/l moet zitten. Dit betekent dat het aantal mensen die een tekort hebben vele malen hoger is dan wat hierboven verondersteld wordt.

Vitamine D is helemaal geen vitamine

Vitamine D is een hormoon en verantwoordelijk voor veel processen in ons lichaam. Er zijn meer dan 30 verschillende soorten cellen gevonden die een receptor hebben voor vitamine D. Van hersencellen tot hartcellen, spiercellen en immuuncellen. Allemaal hebben ze vitamine D nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Een aantal symptomen van een tekort aan vitamine D;

Haaruitval, vermoeidheid, bot problemen, verminderde weerstand, spierpijn en spierzwakte, depressieve gevoelens, lusteloosheid, slapeloosheid, overgewicht.

De aanmaak van vitamine D

We kunnen alleen vitamine D aanmaken via de huid als de zonkracht (UV) meer dan 3 is. Bij mensen met een getinte huid of ouderen gaat de aanmaak langzamer. Dit zijn de risicogroepen voor het krijgen van een vitamine D tekort. Het gebruik van zonnebrand met factor 8 remt de aanmaak van vitamine D met 97,5%.

Vitamine D zit ook in voeding en dan vooral in vette vis, echter de hoeveelheid is niet voldoende om tekorten mee op te vullen.

Door een zonnebank met UVb lampen maakt je lichaam ook vitamine D aan. Het is natuurlijk niet zo fijn voor je huid om hier heel vaak onder te gaan. De meeste zonnebanken werken echter met UVa lampen, door deze lampen maakt je huid geen vitamine D aan.

Oke en nu?

Laat in de winter maar zeker ook als je je herkent in de symptomen of tot de risicogroep behoort eens je bloedwaarden controleren.

Neem in de wintermaanden een vitamine D3 supplement van een goed merk. Ga voor D3 en niet voor D2. D2 is plantaardig en slecht te gebruiken door het lichaam. D3 is wat we zelf aanmaken dus lichaamseigen.

Ga naar buiten en geniet van de zon op je blote huid als de zonkracht minimaal 3 is. Kijk hiervoor op de website van het RIVM op deze link;

https://www.rivm.nl/Onderwerpen/U/UV_ozonlaag_en_klimaat/Zonkracht/Gisteren_en_eergisteren

In een consult kan ik goed beoordelen of jouw klachten verband hebben met een vitamine D tekort. Ook weet ik welk supplement voor wie het beste is. Als je hierin persoonlijk advies wilt, maak dan gerust een afspraak of bel mij voor een oriĆ«nterendĀ gesprek of een consult wat voor je zou kunnen betekenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *